Когато избираме климатик най-важните параметри, на които трябва да обърнем внимание са правилно изчислената мощност и температурният диапазон на работа /до каква външна температура той да работи ефективно/.
Мощността, която се отдава в помещението, зависи от външната температура - колкото е по-студено навън, толкова е по-ниска мощността на климатика. Затоплянето на помещението зависи и от неговото изложение, изолация, външни и вътрешни стени, прозорци и т.н. При висока влажност над 80% на вътрешната или външната околна среда (от -5 до +5С), както и в близост до водни басейни климатиците не са напълно ефективни и работят с по малък КПД.
Климатиците могат да бъдат инверторни или конвеционални. Ние препоръчваме на нашите клиенти за добра работа през зимата да изберат инверторна климатична система - мощността се променя плавно, давайки възможност да функционират в оптимален режим.
При сурови зимни условия е напълно нормално на около 40 мин до един час работа на отопление климатикът Ви да спре да духа топло и да започне да „обезскрежава” за около 10 минути /при различните модели отнема различно време/, след което да се върне към отдаването на топлина. Този режим се нарича "дефрост"/defrost, DF/ или "размразяване на външното тяло" и се изпълнява от всеки един климатик автоматично. Този процес се наблюдава както при ниски температури, така и при мъгливо време. Датчиците на климатика сигнализират за заскрежаване на външното тяло, тогава една джаджа изпраща топлия фреон във външното тяло за да обезскрежи топлообменника. През това време вътрешното тяло спира за кратко, докато процеса завърши. Това води до размразяване на натрупалия се лед и изтичане на вода от външното тяло на климатика. Така че ако забележите спиране на вътрешното тяло и "мигане на една лампичка", не бързайте да звъните за сервиз, а позволете на климатика да си поеме дъх. Ако спрете и отново пуснете климатика без да е завършил този режим, рискувате да се натрупа двойно повече лед, който вече трудно може да бъде размразен автоматично, а това пък може да доведе до много по-сериозни аварии.
Често срещан въпрос е този за отделянето на пара от външното тяло на климатика. Това е част от процеса на размразяване и не е дефект.
Когато ползваме климатика в режим „отопление“ - от външното тяло е нормално да изтича вода. В зависимост от температурата и влажността, количеството на отделяната вода може да е различно.
Ние препоръчваме на нашите клиенти монтаж на кондензна вана с нагревател и термостат. Производителите дават предписания в иструкциите за инсталация да не се монтира опционалния щуцер в региони, където минималните температура падат под 0 градуса. Това може да причини редица проблеми, вследствие на замръзването на водата на дъното на външното тяло на климатика.
Важно е да знаете, че нарушаването на предписанието е повод за отказ от гаранция, тъй като проблемите, причинени от замръзването на вода на дъното на външното тяло не могат да се третират, като фабрични дефекти.
Нормално е понякога при режим „отопление“ да се чува леко пукане от вътрешното тяло на климатика. Това не е дефект, нито проблем и се получава в следствие на топлинно разширение и свиване на пластмасата от корпуса.
Много важно е при минусови температури да не се задава по-висока температура от 21-24 градуса, тъй като климатикът трябва да достигне зададената от вас температура и да премине в режим на разледяване на външното тяло. Ако е зададена крайно висока температура, климатикът няма да може да я достигне и има голям риск за обледяване на външното тяло.
Ето и няколко полезни съвета за изполващите климатици за отопление: